TEHETSÉGPONT A VELENCEI ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN |
||||||
|
Bemutatkozás
„A tehetség is a természet azon értékei közé tartozik, amely gondozást kíván. Nem kapálást, nyírást, permetezést, csak dús termőtalajt, odafigyelést és szabadságot a növekedéshez.”
Gyarmathy Éva
Intézményünkben évek óta nagy figyelmet fordítunk a tehetséggondozásra, a tehetséges és motivált tanulókkal való foglalkozásra. A tehetségpont működtetését, tehetségműhelyek indítását három évvel ezelőtt kezdte el nevelőtestületünk néhány tagja. Azóta egyre több pedagógus és tanuló dolgozik együtt, minden évben növekszik a műhelyek száma és a benne tevékenykedő tanulók létszáma is. Három éve REGISZTRÁLT TEHETSÉGPONT-ként működünk és a 2017/2018-as tanévben a két tanítási nyelvi program elnyerte az EURÓPAI TEHETSÉGPONT címet is. Intézményünk a 2019/2020 évi akkreditációs folyamatban pedig kiérdemelte az akkreditált kiváló tehetségpont címet. Az akkreditációban résztvevő szakértők így méltatták az iskolában folyó tehetséggondozó munkát: „A tehetségpont látogatása során egy tudatosan átgondolt és felépített tehetséggondozó folyamatba nyertünk betekintést… Komplexitásuk, tudatos tervező munkájuk, adaptív pedagógiai szemléletük és feladat iránti elkötelezettségük példaértékű.”
Tanulóinkat jelenleg két területen - matematika és angol - tudjuk fejleszteni, de később tervezzük további területek bevonását is. Matematika területen öt tehetségműhelyt működtetünk. A 3. és 4. évfolyamokon JÁTÉK A MATEK néven Bálintné Nagy-Kaszap Ditta és Burián Zsanett műhelyvezető pedagógusok segítik a tehetséges és motivált tanulókat, míg 5., 6. és 7. évfolyamokon a MATEH tehetségműhelyben Segesdiné Sárközi Anna, Tári Emese és Soponyai-Solti Anett műhelyvezetőkkel és egy-egy alkalommal meghívott tanárokkal (Borz Attila, Bődyné Barna Etelka, Elbert Tamás, Karsai Dénes, Katona Csilla, Kissné Berta Orsolya, Szigetközi Tímea) dolgozhatnak együtt a gyerekek. Az angol nyelvi tehetségműhely N-JOY and SHARE programjában 5. és 6. évfolyamokon Tóthné Benkő Mónika és Keresztesi Orsolya műhelyvezetők foglalkoznak a tanulókkal, esetenként anyanyelvi tanárok segítségével. Molnár Gábor 3.a osztályos, kiemelkedően tehetséges tanulónk matematikából az 5. osztályos matematika tananyagot tanulja és az 5.c osztály matematika óráit látogatta. Bernáth Éva és Mikulesz-Bolló Brigitta a tehetséggondozásban részt nem vevő tanulóknak havonta TÁRSASJÁTÉK SZAKKÖRt tartanak, amelyen különböző logikai társasjátékokkal ismerkedtek meg a gyerekek.
Ettől a tanévtől egy új tehetségműhelyt indítunk. A ROBOTIKA tehetségműhelyünket Soponyai-SoltiAnett vezeti, ahová a 4. évfolyamos tanulókat vártuk. Fontosnak tartjuk, hogy a diákok megismerhessék a programozás alapjai mellett a matematikai logikát is. A negyedikes tanulók mellett az ötödikes matematika tehetséggondozásra járó gyerekek is lehetőséget kapnak a robotok megismerésére műhelymunka keretében, egyszerű programok létrehozására. Az iskolai alapítvány támogatásával beszerzett 6 darab LEGO EV3 robotokkal nem csak a tehetséggondozó foglalkozásokat, hanem a természetismereti tanórákat is szeretnénk színessebbé tenni. A tanulók a robotokkal saját maguk fedezhetik fel összefüggéseket, elemezhetnek adatokat.
A tehetségműhelyekbe való beválogatást, tehetségazonosítást az első félévben végezzük több lépcsőben. A beválogatás fontos szempontja a tanulók egyéni motivációja, így a műhelyekbe önkéntes alapon, jelentkezés útján, illetve meghívással, vagy az osztályfőnökök ajánlásával kerülnek be tanulóink. A tanév során információkat gyűjtünk a szülőktől és a szaktanároktól is kérdőívek formájában, teszt-, és értékelőlapok segítségével tárjuk fel aktuális viselkedésprofiljukat. A felmérésekben, kérdőívek összeállításában és kiértékelésében, valamit az év közben felmerülő problémák megoldásában Kis Andrea, tanácsadó szakpszichológus segít bennünket.
A 2019/2020-as tanévben két pályázatot nyújtottunk be a tehetséggondozás területén a Nemzeti Tehetség Program keretén belül. Az egyik pályázatunk eszközfejlesztésre, a robotika szakkör beindítására szolgált volna, de sajnos elutasításra került, míg az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, "A hazai és határon túli köznevelési intézményekben, iskolai rendszerű szakképzést folytató intézményekben működő komplex tehetséggondozó programok támogatása" című pályázati kiírására benyújtott N-Joy and Share angol nyelvi komplex tehetséggondozó program (5. évfolyam) című pályázatunk 720 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült. A fenti támogatásból tanulóinknak a nyelvgyakorláshoz szükséges újabb eszközöket tudtunk vásárolni, illetve a lazító, gazdagító programjukat szeretnénk megvalósítani.
Az angol nyelvi tehetségműhely N-Joy and Share programjának a lényege és célja a gyermekek idegen nyelvi képességeinek, ismereteinek fejlesztése mellett, különböző kultúrák megismertetése és elfogadtatása, illetve a tanulók saját kultúrájának idegen nyelven történő bemutatásának elsajátítása. Mindezek mellett fontos szerepet kap a prezentálás, a megszerzett tudás átadása, egymás tanítása. Az angol nyelvű előadásokat kis csoportokban kooperálva, egymás segítésével, mentorálásával készítjük elő.
Műhelyvezetők és műhelyfoglalkozások
Műhelyvezető | Tehetségműhely | Résztvevő tanulók |
Bálintné Nagy-Kaszap Ditta |
JÁTÉK A MATEK 3. évfolyam |
24 |
Burián Zsanett |
JÁTÉK A MATEK 4. évfolyam |
11 |
Keresztesi Orsolya |
N-JOY AND SHARE 6. évfolyam |
18 |
Segesdiné Sárközi Anna |
MATEH 5. évfolyam, kémia |
18 |
Soponyai-Solti Anett |
ROBOTIKA 4. évfolyam, MATEH 7. évfolyam |
10 5 |
Tári Emese | MATEH 6. évfolyam, megoldások angol nyelven | 13 |
Tóthné Benkő Mónika |
N-JOY AND SHARE 5. évfolyam |
24 |
Bernáth Éva | logikai társasjátékok | |
Mikulesz-Bolló Brigitta |
Segítő pedagógusok
Borz Attila | természetismeret |
Bődyné Barna Etelka | testnevelés |
Elbert Tamás | programozás |
Karsai Dénes | történelem |
Katona Csilla | fizikia |
Kissné Berta Orsolya | művészetek |
Szigetközi Tímea | történelem |